Vriend worden van Proxima?
De financiële middelen om de exploitatie van Proxima Terminale Zorg rond te krijgen bestaan, naast subsidies, voornamelijk uit giften van fondsen, kerken, bedrijven en particulieren.
Hospice Nieuwegein
030 605 08 20
Thuisondersteuning
030 600 00 17
Thuisondersteuning
Amersfoort & Leusden
06 284 52 907
In 1986 werd de basis gelegd voor de Stichting Proxima Terminale Zorg Hospice & Thuis anno nu.
Meerjarenbeleidsplan
In dit beleidsplan is de koers voor de periode 2024 – 2025 weergegeven. Dit beleidsplan gaat over een relatief korte periode. Dat heeft te maken met de grote veranderingen waarmee onze organisatie zeer waarschijnlijk te maken krijgt vanwege verhuizing en uitbreiding.
Klachtenprocedure Proxima
Stichting Proxima doet haar best om u zo goed mogelijk van dienst te zijn. Soms gaat er toch iets mis of kunnen zaken beter. Hier vindt u wat u in dat geval kunt doen.
Proxima biedt in de thuisondersteuning en in de hospice warme persoonlijke zorg die gericht is op de wensen en behoeften van de ernstig zieke. Naast aandacht voor lichamelijk comfort is er ook aandacht voor de geestelijke en sociale aspecten die zich bij de zieke en/of naasten kunnen voordoen. Aandacht, tijd, betrokkenheid en “er zijn” is de essentie van deze zorg.
In de hospice is er medische begeleiding door de hospice-/huisarts en verpleegkundige zorg door een vast team van een thuiszorgorganisatie. Proxima biedt de terminaal zieke die zorg, die nodig is voor verzachting in de laatste levensfase. Deze laatste levensfase brengt vaak voor de zieke zelf en de mensen om hem of haar heen tegenstrijdige gevoelens mee. Het verwerken van het nabije levenseinde is een proces dat door iedereen op verschillende wijze wordt doorgemaakt en waar Proxima zonodig steun kan bieden.
Proxima is een organisatie die, naast een aantal vaste medewerkers, draait op vrijwilligers. Onze vrijwilligers zijn inzetbaar in de hospice of bij de thuisondersteuning (ook in verpleeg- en verzorgingshuizen). De vrijwilligers zijn allen geschoold en hebben deelgenomen aan verschillende trainingen. Bij Proxima zijn 130 vrijwilligers werkzaam.
De zorg van de vrijwilligers is gericht op ondersteuning in het welzijn van de cliënt/gast en diens naasten. Naast emotionele ondersteuning kan de vrijwilliger de nodige praktische zorgtaken verlenen. De hulp van vrijwilligers vindt plaats in nauwe samenwerking met familie, netwerk, huisarts en thuiszorg.
Proxima Terminale Zorg & Thuis is een stichting en heeft een bestuur waaraan de directie rapporteert en waarmee overleg plaatsvindt. De dagelijkse aansturing van Proxima is in handen van de directie. De coördinatoren geven leiding en ondersteunen de vrijwilligers in hun werk. Daarnaast zijn zij aanspreekpunt voor verwijzers en families. Zij verzorgen de opnames in de hospice en regelen de inzet van vrijwilligers in de thuissituatie.
VPTZ Nederland (Vrijwilligers Palliatieve Terminale Zorg) is de landelijke koepel voor organisaties in de palliatieve terminale zorg door vrijwilligers. Bij VPTZ Nederland werkt iedereen iedere dag aan kwaliteit en het Kwaliteitskompas helpt hierbij. Het geeft het denken over en het werken aan kwaliteit meer structuur en samenhang. En het maakt kwaliteit inzichtelijk. Voor de gasten/cliënten en voor organisaties waar VPTZ mee samenwerkt. Het Kwaliteitskompas is een hulpmiddel om te kijken en te werken aan kwaliteit.
Binnen VPTZ is er het Lerend Netwerk. Het is een inspiratieplek voor VPTZ-organisaties waar zij vanuit een frisse blik met en van elkaar leren en werken aan ontwikkeling. Proxima is aangesloten bij twee lerende netwerken.
De financiële middelen om de exploitatie van Proxima Terminale Zorg rond te krijgen bestaan, naast subsidies, voornamelijk uit giften van fondsen, kerken, bedrijven en particulieren.